Profilaktyka cukrzycy - możesz zapobiegać!

Wyjaśniałam Wam ostatnio, dlaczego temat cukrzycy jest mi tak bliski. Dziś - porozmawiamy o profilaktyce, będę też miała dla Was miłą niespodziankę:)

Cukrzyca jest chorobą metaboliczną, której główną cechą jest występowanie hiperglikemii, czyli podwyższonego poziomu glukozy we krwi. Dlaczego tak się dzieje? W cukrzycy typu drugiego, na której się skupiamy, tkanki organizmu cechuje zmniejszona wrażliwość na insulinę, co prowadzi do nadmiernego jej produkowania. Z czasem - przekracza to zdolności wydzielnicze trzustki i dochodzi do stopniowego, acz nieuchronnego pogarszania się stanu zdrowia pacjenta.

Cukrzyca typu drugiego jest jednak przede wszystkim chorobą cywilizacyjną - co prawda może mieć uwarunkowania genetyczne, ale w większość przypadków decydują czynniki środowiskowe - nieprawidłowa dieta, otyłość, niewielka aktywność fizyczna. Czyli coś, czego zmiana co prawda łatwa nie jest, ale jak najbardziej możliwa.

CUKRZYCA - JAK ZAPOBIEGAĆ?

DIETA

Wbrew pozorom, dieta zapobiegająca cukrzycy nie jest skomplikowanym katalogiem żywieniowych zakazów i nakazów, a jedynie tym, co bardzo prosto można nazwać "zdrowym odżywianiem". Tylko tyle i aż tyle. Zdziwieni?

Czym tak naprawdę jest owo zdrowe odżywienie?

To przede wszystkim osiągnięcie odpowiedniego bilansu energetycznego, co prowadzi do utrzymania właściwej masy ciała. Równie ważne jest ograniczenie spożycia tłuszczów jako źródła energii, zastąpienie tłuszczów nasyconych - nienasyconymi i rezygnacja z tłuszczów trans. 

Podstawę prawidłowo skomponowanej diety powinny stanowić warzywa - te najlepiej do każdego posiłku - i owoce w proporcji 3:1. Ważne jest także spożywanie produktów pełnoziarnistych i orzechów oraz jak najszersze zastępowanie tłuszczów zwierzęcych - roślinnymi.

Prozdrowotne działanie ma ograniczenie spożycia mięsa, zwłaszcza czerwonego oraz produktów przetworzonych - wędlin. Czym je zastąpić? Rybami - najlepiej tłustymi morskimi, roślinami strączkowymi, jajami. Jeśli nie wyobrażacie sobie śniadania bez kanapki z plastrem wędliny - przygotujcie ją sami w szynkowarze bądź upieczcie w rękawie.

Warto pamiętać o nabiale - kefirach, jogurtach, chudych serach, ewentualnie mleku.

Prawidłowe odżywianie nie oznacza rezygnacji z pieczywa, ważne jednak, by wybierać pełnoziarniste, najlepiej na zakwasie. Popularne "pieczywo wieloziarniste" to tylko pozornie dobry wybór - często to pieczywo z niskiej jakości białej maki pszennej, z dodatkiem niewielkiej ilości ziaren, ciemny kolor zawdzięczające barwieniu karmelem lub... kakao.

Pułapka dla wielu okazuje się kawa - o ile jedna czy dwie filiżanki naturalnej kawy ciężko zakwalifikować jako żywieniowy występek, to już jej szczodre słodzeni i zabielanie np. śmietanką - owszem.

Z napojów - powinniśmy najczęściej wybierać wodę - prawidłowo nawodniony organizm pracuje lepiej. Jeśli nie lubicie jej samej - warto rozważyć dodanie plasterków cytryny lub pomarańczy, gałązek ziół, plasterków ogórka. 

Bardzo ważne jest częste spożywanie niewielkich posiłków - dla organizmu dużo łatwiej jest utrzymać prawidłowa gospodarkę cukrową, gdy węglowodany są mu dostarczane regularnie i w niewielkich odstępach czasu. Dlatego - nie wychodźcie z domu bez śniadania, a do pracy, szkoły czy po prostu na dłuższe wyjścia - zabierzcie ze sobą przygotowane wcześniej posiłki lub chociażby zdrowy koktajl.

Od lat wiadomo, że spożywamy zdecydowanie za dużo soli - w profilaktyce cukrzycy bardzo ważne, by ograniczyć jej ilość w diecie - dopuszczalny limit to 5 g dziennie, co oznacza, że do żadnego posiłku nie powinniśmy jej dosypywać - wystarczająco dużo dostarczamy jej sobie chociażby w wędlinach, serach czy pieczywie.

Tak naprawdę - nie cierpię słowa "dieta". Oznacza dla mnie wyrzeczenia, a zdrowe odżywianie wcale nie musi się do nich sprowadzać. Często ciężko jest samemu - zwłaszcza na początku - opracować zdrowy jadłospis dla całej rodziny - bo rodzina jest tu kluczowa i prawidłowo odżywiać powinni się wszyscy jej członkowie. Oprócz korzyści zdrowotnych ma to jeszcze jeden ogromny plus - dla wszystkich szykujemy te same potrawy, zmieniamy tylko proporcje. Dlatego warto wybrać się do dietetyka, który w oparciu o szczegółowy wywiad opracuje dla Was indywidualny plan żywieniowy - świetną podstawę do późniejszego samodzielnego komponowania domowego menu. My skorzystaliśmy z jego pomocy w ramach naszego Medipakietu.


AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA

Dla wielu wydaje się być barierą nie do przejścia. Pisałam Wam już o błędnym kole, w które wtłaczają nas pierwsze objawy cukrzycy - spadek energii zniechęca do wysiłku, stany depresyjne często prowadzą do "zajadania smutków" i tycia, nadwaga czy otyłość znacznie utrudniają ruch - więc przestajemy mieć na niego ochotę i koło się zamyka. 

Tu - nie ma innego wyjścia, cudownych pigułek, tajemniczych metod rodem z Tybetu - musisz się ruszać! Wierzcie mi, wiem, jakie to ciężkie, zwłaszcza z balastem nadprogramowych kilogramów. Ale nie ma innej drogi - czym mniej się ruszamy, tym metabolizm bardziej spowalnia i zaczynamy tyć - nawet nie zwiększając ilości spożywanych kalorii.

Oczywiście - nie każdy sport jest dla każdego. Nawet bieganie nie jest opcją dla każdego, przynajmniej nie na początku - u osób otyłych obciąży nadmiernie stawy. Tu jednak w sukurs przychodzi... woda. Pływanie i inne formy aktywności w wodzie - jak chociażby aqua aerobik - nie obciążają stawów i pozwalają płynnie włączyć aktywność fizyczną do codziennego planu dnia. Warto rozważyć regularne spacery, nordic walking, jazdę na rowerze - poradzą sobie z nimi nawet osoby o słabszej kondycji. 

"Nawróconym na zdrowie" często towarzyszy hiperoptymizm i chęć natychmiastowej zmiany - łatwo wtedy o przetrenowanie i nawet jeśli uda się uniknąć kontuzji mięśni czy stawów - mega zakwasy po pierwszym treningu mogą skutecznie zniechęcić do kolejnych.

Dlatego tak ważny jest... zdrowy rozsądek. Wasze ciało samo wskaże Wam granice, ale musicie być ze sobą uczciwi i nie poddawać się przy pierwszej zadyszce.

REGULARNE BADANIA
Wiecie już, że cukrzyca typu drugiego przychodzi po cichu i rozwija się niepostrzeżenie miesiącami. Ponieważ tak wiele jej objawów łatwo przeoczyć - niezbędne są regularne badania. Przynajmniej raz w roku zróbcie chociażby podstawowe badania - to właśnie one mogą - dosłownie! - uratować Wam życie.

I tu pora na niespodziankę, która przygotowałam specjalnie dla Was wraz z Medipakietem - konkurs, a w nim do wygrania... vouchery na badania:)

Konkurs jest bardzo prosty, a do wygrania jest 6 voucherów o wartości 25 zł na pakiet badań laboratoryjno– diagnostycznych do zrealizowania w placówce Lux Med na terenie całej Polski.

Jedyne, co musicie zrobić, to odpowiedzieć na pytanie konkursowe: "Jakie dobre nawyki pomagają Ci w codziennym dbaniu o zdrowie?"


Na Wasze odpowiedzi czekam do 30 listopada 2019 r., a wyniki ogłoszę już pierwszego grudnia:)

Regulamin "Jakie dobre nawyki pomagają Ci w codziennym dbaniu o zdrowie?"


I. Informacje ogólne
Organizatorem Konkursu oraz Fundatorem Nagród w Konkursie pod nazwą "Jak dbasz o zdrowie jesienią" jest: BLUECLOUD INTERACTIVE SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z  siedzibą w Warszawie przy ul. Klimczaka 1 , 02-797 Warszawa, KRS: 0000720683, NIP:7010805507
. (dalej „Organizator” lub „Fundator”).
  1. Udział w  Konkursie wymaga akceptacji niniejszego Regulaminu.
Konkurs będzie przeprowadzony na profilu https://www.przeplatanekolorami.pl/ 
 na  blogu w poście konkursowym (dalej: „Post konkursowy”).
  1. Organizator oświadcza, że Konkurs nie jest grą losową, loterią fantową, zakładem wzajemnym, loterią promocyjną, grą której wynik zależy od przypadku, ani żadną inną formą przewidzianą w ustawie z  dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz.U.2009.201.1540 z późn. zm.).
  2. Konkurs "Jakie dobre nawyki pomagają Ci w codziennym dbaniu o zdrowie?" odbywał się będzie zgodnie z niniejszym Regulaminem, zwanym dalej „Regulaminem”.
II. Warunki uczestnictwa w  Konkursie
1. W Konkursie mogą wziąć udział osoby (dalej: „Uczestnik” lub „Uczestnicy”) spełniające następujące warunki:
  • posiadają na  terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsce stałego pobytu lub zamieszkania;
  • są pełnoletnie i  posiadają pełną zdolność do  czynności prawnych; Osoby posiadające ograniczoną zdolność do  czynności prawnych mogą brać udział w Konkursie jedynie za zgodą ich przedstawiciela ustawowego;
  • wyrażą zgodę na  przetwarzanie ich danych osobowych dla celów związanych z  udziałem w Konkursie.
2. W Konkursie nie mogą uczestniczyć pracownicy, w  tym zatrudnieni na podstawie umów cywilnoprawnych, Organizatora oraz innych ewentualnych podmiotów biorących bezpośredni udział w  przygotowaniu i prowadzeniu Konkursu, a także członkowie najbliższych rodzin tych osób. Przez członków najbliższej rodziny rozumie się: wstępnych, zstępnych, osoby pozostające w  stosunku przysposobienia, rodzeństwo, małżonków, małżonków rodzeństwa, krewnych i powinowatych.
3. Przed przystąpieniem do  Konkursu Uczestnik powinien zapoznać się z  Regulaminem.
III. Zasady udziału w  Konkursie
Konkurs rozpoczyna się dnia 19.11.2019r. od godziny publikacji Postu konkursowego i  kończy się dnia 30.11.2019r. o godzinie 23.59 Aby wziąć udział w Konkursie, Uczestnik musi zamieścić pod postem konkursowym odpowiedz na pytanie „Jakie dobre nawyki pomagają Ci w codziennym dbaniu o zdrowie?
IV. Nagroda w  Konkursie
1. O przyznaniu Nagrody zdecyduje Jury wyznaczone przez Organizatora.
2. Nagrody zostaną przyznane dziesięciu Uczestnikom (dalej: „Zwycięzcy”)
3. Wyłaniając Zwycięzców Jury będzie brało pod  uwagę następujące kryteria:
o Spełnienie wymogów konkursu, w  tym odpowiedź na pytanie konkursowe,
o kreatywne i  oryginalne podejście do  tematyki Konkursu.
4. Zwycięzcy Konkursu zostaną wyłonieni przez Jury wyłącznie spośród osób spełniających warunki określone w  niniejszym Regulaminie.
5. Nagrodą w  Konkursie będzie 6  voucherów o wartości 25 zł każdy na badanie laboratoryjno– diagnostyczne do zrealizowania w placówce Lux Med na terenie całej Polski.
6. Jeden Uczestnik może wygrać tylko jedną Nagrodę.
7. Uczestnik nie może żądać zamiany nagrody na  ekwiwalent pieniężny ani na żadną inną formę rekompensaty, nie może przenieść prawa do  nagrody na osobę trzecią.
8. Uczestnik może zrzec się prawa do  Nagrody.
9. Wyniki Konkursu zostaną ogłoszone w  dniu 1.12.2019r. w komentarzu w poście konkursowym na blogu. Zwycięzcy zostaną wymienieni w  treści komentarza do posta (wpisu)
10. Warunkiem otrzymania Nagrody przez Zwycięzcę Konkursu jest przesłane do  dnia 8.12.2019r. w prywatnej wiadomości wysłanej do Organizatora za pośrednictwem wiadomości e-mail na wskazany adres: konkursy@bluecloud.agency następujących danych: imię, nazwisko, adres do  wysyłki Nagrody, numer kontaktowy oraz zgody na przetwarzanie w/w danych osobowych w  celu realizacji Konkursu, w tym wysyłki Nagrody. Każdorazowo w przypadku niewysłania wiadomości zwrotnej do  godz. 23:59 dnia .12.2019r.,wysłania wiadomości zawierającej niepoprawne lub niepełne dane identyfikacyjne Zwycięzcy lub wysłania wiadomości niezawierającej zgody na  przetwarzanie danych osobowych w celu realizacji Konkursu (wzór zgody stanowi Załącznik nr 1 do Regulaminu), ten konkretny Zwycięzca traci prawo do Nagrody.
11. Organizatorowi przysługuje prawo wykluczenia z  udziału w Konkursie Uczestników, naruszających niniejszy Regulamin, a  także Uczestników którzy prowadzą działania sprzeczne z prawem lub z dobrymi obyczajami, a  w szczególności gdy w poście, o którym mowa w pkt III powyżej zamieszczają komentarze (opisy) zawierające treści powszechnie uznawane za  obraźliwe, naruszające bądź sugerujące naruszenie prawa, moralności lub dobrych obyczajów, godności lub praw osób trzecich, w tym w szczególności zawierające elementy związane z  przemocą, dyskryminacją, nagością, narkotykami, alkoholem lub tytoniem, godzące w odczucia religijne, jak również fotografie o charakterze komercyjnym (reklama), a ponadto fotografie, które w  inny sposób naruszają obowiązujące przepisy prawa lub niniejszy Regulamin.
V. Reklamacje
1. Wszelkie reklamacje dotyczące sposobu przeprowadzenia Konkursu oraz przekazania Nagród, Uczestnicy winni zgłaszać drogą mailową na adres konkursy@bluecloud.agency drogą pocztową na adres siedziby Organizatora podany w  pkt I ust. 1 Regulaminu, z dopiskiem Jesień przez cały czas trwania Konkursu, a także po jego zakończeniu, jednakże nie później niż: w przypadku Uczestników Konkursu – 14 dni od daty ogłoszenia Zwycięzców, a w przypadku Zwycięzców – 14 dni od  daty otrzymania Nagrody.
2. Reklamacja powinna zawierać następujące dane zgłaszającego reklamację: imię, nazwisko i  dokładny adres, jak również dokładny opis i powód reklamacji, a także żądanie zgłaszającego reklamację.
3. Reklamacje złożone po  terminie lub niezawierające informacji o  których mowa w ust. 2 nie będą rozpatrywane. Za datę nadania reklamacji uznaje się datę stempla pocztowego na  przesyłce zawierającej reklamację.
4. Reklamacje rozpatrywane będą niezwłocznie, jednakże nie później niż w  ciągu 14 dni od dnia ich otrzymania przez Organizatora.
VI. Ochrona danych osobowych
1. Administratorem danych osobowych Uczestników Konkursu, w  tym Zwycięzców Konkursu, jest Organizator.
2. Dane osobowe zbierane w  związku z Konkursem przetwarzane będą w  celu realizacji Konkursu. Dane przetwarzane są na  podstawie zgody Uczestników.
3. Dane osobowe Uczestników mogą być przekazywane podmiotom wspierającym Organizatora przy  realizacji Konkursu, w tym w szczególności agencjom marketingowym, firmom kurierskim, Poczcie Polskiej.
4. W związku z  przetwarzaniem przez Organizatora danych osobowych, Uczestnikom przysługują następujące uprawnienia:
o prawo dostępu do  danych oraz prawo żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania
o prawo do  przenoszenia dostarczonych danych osobowych do  innego administratora.
o prawo do  cofnięcia zgody na  przetwarzanie danych;
5. Uczestnikom przysługuje również prawo wniesienia skargi do  Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
6. Podanie danych osobowych realizacji Konkursu, jest dobrowolne. Podanie tych danych jest jednak warunkiem koniecznym do  możliwości realizacji Konkursu przez Organizatora, w tym w szczególności przekazania Zwycięzcom Nagród. Konsekwencją niepodania danych osobowych jest brak możliwości otrzymania Nagrody od  Organizatora.
7. Dane będą przechowywane do  czasu kiedy można zgłaszać reklamację, a  w przypadku zgłoszenia reklamacji – do czasu rozpatrzenia reklamacji.
VII. Postanowienia końcowe
1. Niniejszy Regulamin jest dostępny przez cały okres trwania Konkursu na   https://www.przeplatanekolorami.pl/
2. Wszelkie spory związane z  interpretacją Regulaminu oraz z  realizacją praw i obowiązków związanych z  Konkursem rozstrzygane będą w drodze postępowania reklamacyjnego opisanego w  pkt V powyżej, a w przypadku braku rozstrzygnięcia przez właściwy sąd powszechny.
3. Regulamin wchodzi w  życie w dniu rozpoczęcia Konkursu.
4. Organizator może w  każdym czasie zmienić Regulamin udziału w  Konkursie, o czym poinformuje Uczestników na  swoim blogu.
5. Organizator ma prawo do  odwołania Konkursu bez podania przyczyny.
6. Organizator zobowiązuje się, że w  przypadku zmian w Regulaminie, zmiany te nie będą naruszać praw już nabytych przez Uczestników, oraz nie będą pogarszać warunków Konkursu.
7. Regulamin w  wersji zmienionej obowiązuje od  momentu opublikowania.
8. Poprzez zgłoszenie do  Konkursu Uczestnik potwierdza, że zapoznał się z  Regulaminem, rozumie jego postanowienia i akceptuje wszystkie zasady konkursu zawarte w  Regulaminie.
9. W przypadku zaistnienia obowiązku, o  którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o  podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 roku (tj. Dz.U.2016.2032 z  dnia 2016.12.15), Organizator przed wydaniem Nagrody obliczy, pobierze i odprowadzi do właściwego Urzędu Skarbowego zryczałtowany podatek dochodowy.


Załącznik nr 1
Wzór zgody

Ja, ……………………………., niniejszym wyrażam zgodę na  przetwarzanie moich danych osobowych tj. imię, nazwisko, adres korespondencyjny, numer kontaktowy przez  BLUECLOUD INTERACTIVE sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie w celu realizacji Konkursu "Jesienny Konkurs Medipakiet" w  tym otrzymania nagrody.






3 komentarze:

  1. Nigdy nie zgłębiałam tego tematu... . Sporo się dowiedziałam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Co do aktywności fizycznej: po 4-6 tygodniach mamy nagle więcej energii niż bez ćwiczeń. I cukrzyca (przynajmniej w moim przypadku) w tym nie przeszkadza. Naprawdę warto się przemęczyć.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo ważny i wartościowy wpis. Dziękuję.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każdy pozostawiony komentarz - każde Wasze słowo jest dla mnie niezwykle ważne. Masz jakieś pytania - zostaw swój email - odpowiem na pewno.